top of page

זחילה

ככל שהתינוק גדל, ויכולתו התנועתית משתכללת ומתפתחת, כך סקרנותו ורצונו הולכים וגוברים, ומדרבנים אותו ליותר תנועה ופעולה. ההתפתחות השכלית וההתפתחות התנועתית, קשורות זו לזו, משדרגות זו את זו, ומקדמות את התינוק משלב אל שלב.
כאשר התינוק מגיע לגיל 6– 10 חודשים, הוא מצליח על פי רוב לנוע אל מחוז חפצו באופן עצמאי. 
הזחילה היא תנועה מורכבת, המאפשרת לתינוק הגעה מהירה אל יעדים מרוחקים.
מבחינים בכמה צורות זחילה עיקריות לפי סדר ידוע מראש: תחילה זחילת ציר, לאחר מכן זחילת גחון ובסוף זחילת שש. כל אחת מצורות הזחילה מתרגלת, מארגנת ומתאמת מערכות שרירים מסוימות כהכנה לשלב הבא. העדר, או שיבוש בזחילה, יכול להצביע על קושי מסוים בארגון התנועתי של הגוף, אשר בעתיד עלול להתבטא בליקוי ביציבה, בקואורדינציה, באוריינטציה ובקשב. חשוב לברר מה הסיבה לשיבוש, ולנסות לשפר זאת. 

 

 


זחילת ציר
זחילת ציר מקדימה את הזחילה על הגחון, או הזחילה על שש. בזחילה זו התינוק מסתובב סביב עצמו על ציר הבטן. זוהי תנועה צידית, בה הידיים מעבירות משקל ביניהן ו"הולכות" הצידה לכיוון הרגליים, כשבאותו זמן הרגליים נסוגות מהידיים.
זחילת הציר מתרגלת העברות משקל קצובות בין הידיים ובין הרגליים, תוך שיתוף פעולה ביניהן.
בזחילת הציר התינוק ממוקד יותר ב"משימה" וברצון להגיע אל מחוז חפצו.
חשוב לשים לב שהתינוק יודע להסתובב לשני הכיוונים.
זחילת הציר דורשת תיאום בין אברי הגוף, מגמישה את הגו, ומוסיפה חוזק, תנועתיות ויציבות בחגורת הכתפיים והאגן. 

טיפים שיעודדו את זחילת הציר:
• אם ברצוננו שהתינוק יסתובב ימינה, נטפח קלות עם צעצוע על צד גופו הימני – מכף ידו הימנית עד כף רגלו הימנית. אחרי מספר פעמים נשאיר את הצעצוע מונח במרחק מה מהישג ידו הימנית, בכוון הרגל, ונמתין לתנועת התינוק לעברו. בכל פעם שהתינוק יתקרב אל הצעצוע, נרחיק אותו במעט ממנו, עד שתתחיל להיווצר זחילת ציר רצופה (ראה וידאו).
• נטפח עם צעצוע על כף ידו, ונרחיק אותו מעט לכיוון הרגל. אחרי מספר פעמים נשאיר את הצעצוע מונח בכיוון הרגל ונמתין לתנועת התינוק לעברו.
• את אותו הדבר נעשה גם לכיוון השני.
תחילה נראה שהתינוק מתקשה לנוע לעבר הצעצוע, אך לאחר מספר ימים של חזרות, זה ילך וישתפר.

זחילת גחון
בזחילת גחון התינוק מנייד את עצמו על הבטן, תוך השענות על האמות.
זחילת הגחון מערבת את כל מה שהתינוק תרגל עד כה: כפיפה, הזדקפות, תנועות צידיות ופיתולים, העברות משקל והושטת ידיים, דחיפה ומשיכה, שיתוף בין רגליים וידיים, הפרדות, ותיאום בין אברי הגוף השונים.
אם התינוק לא התנסה מספיק במגוון הפעילויות הנ"ל, סביר שזחילת הגחון לא תתקיים, או שתעשה בוריאציות לא יעילות שמצריכות הרבה מאמץ.


 

וריאציות של זחילת גחון ללא הצלבה:

התפתחות זחילת גחון:

מזחילה לא מאורגנת, לזחילה קלה, מהירה ויעילה.

תחילת זחילה על גחון

זחילת הגחון היא שלב בו אמורה להיווצר תנועה מוצלבת, המצריכה תיאום בין יד ורגל נגדית. כשרגל ימין תתכופף הצידה נראה העברת משקל אל אמת היד השמאלית. מיד אחר כך יד ימין תישלח קדימה, רגל שמאל תתכופף, ומשקל הגוף יעבור אל יד ימין. כך התינוק יתקדם בהצלבה, כשהוא מעביר משקל מצד לצד לסירוגין.
הזחילה המוצלבת (על הגחון, או על שש) היא היעילה ביותר מבין הוריאציות השונות של זחילה.
זחילת גחון מתאפיינת בתנועתיות ובגמישות. נראה את עמוד השדרה מתפתל, ואת האגן מתנועע חופשי מצד לצד.
זהו שלב בו התינוק סקרן וחקרן, והוא חופשי לבדוק את הסביבה כרצונו.

טיפים שיעודדו זחילת גחון:
• כשהתינוק על בטנו שעון על האמות, ניצור העברות משקל אלכסוניות, ע"י כך שנכפוף את רגלו האחת הצידה, תוך העברת משקל גופו אל ידו הנגדית. כשהוא שעון על ידו האחת, נעודד אותו להושיט את ידו השנייה קדימה אל עבר צעצוע. את אותו הדבר נעשה גם באלכסון השני.

העברות משקל

• מגע אלכסוני מכף היד עד כף הרגל הנגדית, יכול להבהיר קשר בין יד ורגל נגדית לצורך זחילה מוצלבת.

• כשרגלו האחת כפופה הצידה, נצמיד בשתי ידינו את הצד הפנימי של כף רגלו אל הרצפה, ואת אגודלינו נצמיד ביציבות אל סוליית הרגל. נמתין שהתינוק ידחוף את אגודלינו ויניע עצמו קדימה, לעבר צעצוע הנמצא במרחק מה מהישג ידו. את אותו הדבר נעשה עם רגלו השנייה.

זחילת שש
בזחילת שש ביטנו של התינוק מתנתקת ומתרוממת מן הקרקע, והתינוק נשען על כפות ידיו, בירכיו וכפות רגליו בלבד. מרכז הכובד שלו מתרחק מהקרקע, ונתבעת ממנו התמודדות רבה יותר של שיווי משקל.
זחילת שש מצריכה פחות תנועתיות וגמישות של הגו, לעומת זחילת הגחון. אך עדיין נראה הפעלה של צלעות, חוליות, שכמות, כתפיים, אגן, מפרקי ירכיים וברכיים. גם בזחילת שש קיימת תנועת ההצלבה ושיתוף הפעולה בין צד ימין לצד שמאל. תחילה, כשהתינוק עומד על שש, הוא ינדנד עצמו קדימה ואחורה (ראה וידאו), וכשירגיש יותר מאוזן ובטוח, הוא ינתק יד אחת כדי להושיט אותה אל צעצוע. הוא ינתק גם ברך אחת ויקדם אותה לכיוון הידיים.

בהמשך הוא ינתק יד ורגל נגדית, ויקדם אותם תוך השענות על היד והרגל הנותרים. באופן הזה הוא יזחל אל מחוז חפצו. חשוב שהתינוק יתנסה בזחילת שש לחיזוקו, גמישותו ואיזונו, ולמען תרגול מוחו בהצלבות בין צד ימין ושמאל.
זחילת שש היא עוד שלב של התנתקות והתרוממות מהקרקע לכיוון עמידה על שתי רגליים.

טיפים שיעודדו זחילת שש:
• אם התינוק זוחל על גחונו, נעודד אותו לעבור מכשולים כמו כריות וגלילים. העלייה על המכשולים מאלצת אותו להישען יותר על ברכיו ולהרים את ביטנו, והירידה מהם מאלצת אותו להישען יותר על ידיו. כמו כן, מעבר המכשולים דורש ממנו יותר התמודדות עם שיווי משקל.

• נניח אותו על ירכנו (אם היא לא גבוהה מדי), או על גליל, כשהוא עומד על ברכיו מצד אחד שלהם, ועל כפות ידיו מצדם השני. במצב זה נצמיד את בירכיו אל הרצפה, כשאנו מבהירים לו בכך את נוכחותן.

הצמדת ברכיים לרצפה

הישענות על כפות הידיים

• באותו מצב: כשהירך או הגליל תחת בטנו, נצמיד את כף ידו האחת אל הרצפה, ותוך כדי השענות שלו עליה, נעודד אותו להושיט את ידו השנייה לעבר צעצוע. את אותו הדבר נעשה בחילוף הידיים.

• באותו מצב, כשהירך (או הגליל) תחת ביטנו, נניע את ירכנו, כך שיעביר משקל אל רגליו ואל ידיו לסרוגין. תחושת משקל הגוף על ברכיו וכפות ידיו כשביטנו מורמת, מכינה אותו לעמידת שש.
• בשכבו על הגב, נעודד אותו להרים את רגליו ולאחוז בהן בידיו. הרמת הרגליים, וחיבור הידיים והרגליים מכינים אותו לעמידת שש.
• עלייה במדרגות מלמדת הפרדה בין הרגליים, תוך שיתוף פעולה עם הידיים (ראה וידאו).


כשהתינוק זוחל, זה הזמן לקחתו לפעילויות המגוונות במתקני הג'ימבורי.

bottom of page